יום רביעי, 24 באפריל 2013

המסע של עומר רובין


שם הפרשה: תולדות

הפרשה נמצאת ב: ספר בראשית מפרק כה' פסוק יט' עד פרק כח' פסוק ט.

הפרשה נמצאת בספר בראשית מפרק כה' פסוק יט' עד פרק כח' פסוק ט' 
הפרשה מתחילה במילים: 
"וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, בֶּן-אַבְרָהָם: אַבְרָהָם, הוֹלִיד אֶת-יִצְחָק. וַיְהִי יִצְחָק, בֶּן-אַרְבָּעִים שָׁנָה, בְּקַחְתּוֹ אֶת-רִבְקָה בַּת-בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי, מִפַּדַּן אֲרָם--אֲחוֹת לָבָן הָאֲרַמִּי, לוֹ לְאִשָּׁה"

תקציר הפרשה:
יצחק פונה לאלוהים מכיוון שרבקה אינה מצליחה ללדת. אלוהים הקשיב לבקשתם והכניס את רבקה להיריון (היו לה תאומים, יעקב ועשו).
לשני הבנים, יעקב ועשו היה אופי שונה אחד מהשני. יצחק אהב יותר את אופיו של עשו ורבקה את אופיו של יעקב.
יצחק כבר מתחיל להיות זקן וחושש שבקרוב ימות, אז הוא מבקש מעשו שיכין לו ארוחה גדולה ושאם הוא יכין לו הוא יקבל את ברכתו כשימות. רבקה שומעת את דברי יצחק ואומרת לו שברכת האב ראויה להינתן ( לפי דעתה ) ליעקב ולא לעשו.
רבקה זממה תוכנית: מכיוון שיצחק כבר זקן אז הוא לא ישים לב אם רבקה תשלח אליו את יעקב. כשעשו חזר הוא גילה שיעקב גנב לו את הברכה והוא מאוד כעס והחליט שלאחר מות אביו ירצח את אחיו, יעקב שגנב לו את הברכה. רבקה מגלה זאת והולכת ליצחק ואומרת לו שיגיד ליעקב למצוא אישה בארץ הולדתה בחרן. יצחק שומע לרעיון רבקה וכך ניצלים חייו של יעקב.

שלושה נושאים המופיעים בפרשה:
- כיבוד הורים:
אורך השנים הרבות מאז כתיבת המקרא נאמרו פרשנויות רבות על דמותו של עשו, מהן ביקורתיות מאוד ומהן קצת פחות, אך דבר אחד לא ניתן לקחת מעשו: את הקפדתו על כיבוד הורים . מייד כשאביו מבקש סעודה הוא רץ לשדה למענו וכשהוא שם לב שאביו אינו רוצה שבניו יתחתנו עם בנות כנען הוא הולך ונושא את נכדתו של אברהם לאישה.

ברכות:
בפרשה יצחק מברך את בנו יעקב:"וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ: יַעַבְדוּךָ עַמִּים (וישתחו) וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ לְאֻמִּים הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ וְיִשְׁתַּחֲוּוּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ אֹרְרֶיךָ אָרוּר וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ". ברכתו של יצחק הייתה חשובה מאוד לבניו ושניהם רצו מאוד לזכות בה. יתכן והאמינו שלברכה כוח ואולי הייתה ברכה זו מעין צוואה.

כעס:
בפרשת תולדות אנו נתקלים בכעסו של עשו על יעקב אשר גנב את ברכתו, עשו כל כך כועס עד אשר מחליט להרוג את אחיו. כעסו של עשו מוצדק בהחלט אך ללא כל ספק הוא קצת נסחף בתגובתו.



הנושאים שאני הכי מתחבר אליהם הם: 

ברכות:
 אני מתחבר לנושא זה מכיוון שאני מאמין שלברכות באמת יש כח גדול, כי אם בפרשה שלי עשו רצה להרוג את יעקב רק בגלל שגנב לו את הברכה, אז זה אומר שבאמת הברכות משפיעות על חיינו.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה