יום רביעי, 17 באפריל 2013

המסע של רותם סרנו



שם הפרשה: "לך-לך".
מקור הפרשה:הפרשה באה מספר בראשית,פרקים י"א-י"ז.
מקור שם הפרשה:
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה, בְּרָכָה".


תקציר הפרשה :
לאחר שנפרדנו מנח נפגוש בפרשה שלנו את אברם, הוא אברהם אבינו, המאמין הגדול, איש החסד ומייסד האומה העברית.
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה, בְּרָכָה". המקרא אינו מספר לנו מיהו אברהם ומדוע ה' מתגלה דווקא אליו. הפרשה פותחת בציווי של ה' לאברהם:לקום ולהתחיל מחדש .לך למסע לארץ לא נודעת-ארץ כנען, והאמן באלוקים אחד. ה' מבטיח את ברכתו לאברהם ולצאצאיו.
אברהם מתאפיין בנדודים הרבים שלו בדרך אל ארץ ישראל ובתוכה. בזמן הרעב בארץ ישראל, נודדים אברהם ומשפחתו למצרים. שם מתרחשת "תקרית דיפלומטית" בין אברהם לפרעה, מלך מצרים, בגלל יופייה של שרה.
לא רק אברהם נודד בפרשה, גם לוט (בן אחיו של אברהם) נודד מהמשפחה, ופונה לכיוון סדום. ההחלטה על המעבר לסדום מתקבלת לאחר שרועי הצאן של אברהם רבים עם רועי הצאן של לוט. אברהם מפשר ביניהם ואומר:"אַל-נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ, וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ: כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ. הֲלֹא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי: אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה".
בהמשך הפרשה- מסופר לנו ששרי, היא שרה אמנו אשת אברהם, לא מצליחה ללדת. היא מציעה שהגר שפחתה תהיה עם אברהם ותלד לו בן במקומה. הגר אכן נכנסת להריון, ומזלזלת בשרה על שלא הצליחה להרות. שרה פונה אל אברהם האומר לה- זוהי שפחתך! זכותך להחליט איך להתייחס אליה. שרה מתנהגת אל הגר ביד קשה והגר בורחת מן הבית. מלאך ה' נגלה אליה, מנחה אותה לשוב לביתה ומבטיח לה שבנה - ישמעאל, יהיה גם הוא בעל צאצאים רבים. הגר חוזרת הביתה ויולדת את ישמעאל, בנו בכורו של אברהם.
בסוף הפרשה נגלה ה' אל אברהם ולצד ההבטחות נוספות על ריבוי צאצאיו וירושת ארץ ישראל, משנה ה' את שמותיהם של אברם ושרי לאברהם ושרה ומצווה על עריכת ברית המילה. אברהם מל את עצמו בגיל 99 (!!!) וגם את בנו ישמעאל. הפרשה נחתמת בבשורה אותה מבשר ה' לאברהם: למרות גילם המופלג, עתיד להיוולד לו ולשרה בן: יצחק.


שלוש ערכים/ נושאים בפרשה שלי :
1) ריב בין אחים 


2) שינוי שם
3) פדיון שבויים.


התחברות לנושא :
אני התחברתי לריב בין אחים משום שזה באמת מדבר אליי וזה באמת קורה אבל זה קורה ריבים בצחוק וזה מתקשר אלי כי אני מאוד מתחברת לאחים שלי באופן אישי אבל לפעמים יש בינו ריבים מה שרשום בנושא הזה הוא : הריב בין רועי אברם לרועי לוט אחיו: "אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ: כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ" (בראשית, פרק י"ג,פסוק ח').
בדרשה שלכם תוכלו להתייחס לסכסוך בין הרועים - לסיבות שלו ולפתרון שהציע אברהם. אברהם היה בעל הכוח ויכול היה בקלות להשליט את סמכותו על לוט ורועיו- אך הוא בחר לעשות ההיפך. מה אנו לומדים מכך על פתרון סכסוכים? אני לומדת מסכסוכים שלא תמיד צריך לריב ולפעמים אפשר לאהוב אחים ולהמשיך כל הזמן להיות איתם כי זה אחים ותמיד שצריך ליהנות מהחוויה של אחים .
הקשר לפרשה שלי :





התמונה שפה מקשרת אותי לילדות ולהיזכר שבגלל שאני הילדה הקטנה במשפחה כולם אהבו אותי וכל הזמן שיחקו איתי ונהנו איתי ועוד......

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה