יום שבת, 6 באפריל 2013

המסע של איתמר נוראל


הפרשה שלי היא פרשת בראשית, פרשה זו לקוחה מהחומש הראשון.

תקציר הפרשה:
בפרשה זו מסופר על כך שאלוהים ברא את כל העולם:
ביום הראשון - בריאת האור וחומרי יסוד של הבריאה כמו מים, אוויר ואדמה, כשהם מעורבים זה בזה. הבדלת האור מהחושך, מאפשרת הגדרה ראשונה של יממה - היום הראשון לבריאה.
ביום השני - הגדרת המושגים ארץ ושמים תוך פינוי החלל שביניהם ממים.
ביום השלישי - הקווית אל חלק משטח כדור הארץ והגדרת ים ויבשה. בציווי ה', מוציאה הארץ מיני צומח, עשבים ועצים.
ביום ברביעי - בריאת גרמי השמים - שמש, ירח וכוכבים וחלוקת המשמרות והתפקידים ביניהם.
ביום בחמישי - דגים ויצורי המים, עופות וכל בעלי הכנף.
ביום השישי - כל היצורים החיים על האדמה, ובריאת האדם.
וביום השביעי, האחרון במעגל השבוע, כיום שביתה ומנוחה. ה' בירך את יום השביעי וקידש אותו.

הפרשה מספרת גם על כך שהאדם הראשון חי 937 שנים והוא היה הראשון מבין כולם. לאחר שאדם וחווה גורשו מהארץ נולדו להם שני ילדים קין והבל. לאחר שקין לא הצליח במנחה של אדוני קינא בהבל ורצח אותו. ולאחר כמה שנים אנו פוגשים את נוח וכך נגמרת הפרשה .

נושאים וערכים בפרשה זו:

הבריאה כמשמעות של יצירה ועל תחומים שונים של יצירה שבהם ניתן לעסוק או שהם חשובים. ההבדל בין בריאה ליצירה הוא ההבדל בין יצירת יש מאין לעומת יש מיש.

"שבת מנוחה"- כערך.  אפילו האל נח בשבת מכל מלאכתו.

בריאת האדם בצלם אלוהים - מהו צלם אלוהים שבאדם ולמה הוא מחייב אותנו? בריאה בצלם האל היא לא רק זכות אלא גם חובה. אנו מחוייבים לערכים כמו: דאגה לזכויות האדם, אהבת האדם, כבוד הדדי, שמירת הטבע, ועוד.

גן עדן - האם זהו רק חלום? איך נראה "גן העדן" הפרטי שלי.

תפקיד האדם בעולם - האל ממנה את האדם כאחראי על הבריאה.
איך מתנהג האדם עם אחריות שכזו.


בחרתי בערך השבת - השבת היא יום מנוחה וקדושה שבועי לעם ישראל, המועד הראשון במועדים הקבועים מהתורה. יום שחל באופן קבוע מדי שבעה ימים.
שמירת שבת היא אחת המצוות המרכזיות ביהדות; לפי היהדות, זוהי המצווה הראשונה שניתנה לאדם, אני רואה ביום השבת יום שהוא מיוחד, גם מהפן המשפחתי, בימי שישי בערב (עם כניסת השבת) אנו נוסעים לסבא וסבתא ומקיימים ארוחה מיוחדת, אני נפגש עם בני הדודים שלי שאת המפגשים איתם אני מאוד אוהב.
אני מבלה עם המשפחה המורחבת והמשפחה הגרעינית שלי יותר זמן מבכל השבוע, אנ צובר חוויות בסוף השבוע של טיולים בחיק הטבע, בילויים משפחתיים, וחברתיים שגורמים לי להרגשה טובה וממלאים אותי בשמחה ובחוויות חיוביות. יום זה הוא מאוד משמעותי עבורי.

תגובה 1:

  1. איתמר שלום,
    התקציר היה מפורט והיו בו מספר של ערכים שתומכים בהבנת הפרשה.
    חסר לך החלק היצירתי בפרשה, אני מציע לך להוסיף שיר או תמונה שקשורים לנושא "שבת מנוחה"
    לא הבנתי למה התכוונת שכתבת את הביטוי "הקווית אל חלק משטח כדור הארץ".
    בשורה השלישית לסוף יש טעות במילה "אני".

    השבמחק