יום רביעי, 17 באפריל 2013

המסע של דבי קונין


שם הפרשה: וישלח

מקור השם:" וישלח יעקב מלכים לפניו,אל עשו אחיו, ארצה שעיר,שדה אדום" (ספר בראשית פרק ל"ב,פסוק ד).

תקציר:
הפרשה מספרת על עשו ויעקב שהיו אחים.
עברו כמעט 20 שנים מאז שיעקב לא דיבר עם עשו.
ליעקב יש כבר 4 נשים,11 בנים ובת אחת (דינה).
יעקב חושש מאוד מפני הפגישה עם עשו אחיו, שמלפני 20 שנה תכנן להרוג אותו משום שגזל ממנו את הברכה של אביו.יעקב מאוד מתגעגע לעשו ורוצה  להתפייס איתו, יערוב חוזר לארץ כנען ושולח לעשו מלכים-שליחים כדי שיביאו לו מתנות: פרים,גמלים וכבשים.בלילה לפני הפגישה עם עשו, נאבק יעקב עם איש אלמוני. יעקב גובר עליו ודורש ממנו ברכה. הברכה שהאיש נותן לו היא שינוי שמו של יעקב לישראל. יעקב פוגש את עשו. הם מתחבקים, מתנשקים ובוכים ולבסוף מתפייסים.אחרי זמן מה קונה יעקב חלקת שדה בעיר שכם.
אחד מתושבי העיר (שכם בן חמור) מתאהב בבתו של יעקב, דינה, ומאוד רוצה להתחתן איתה אך בני יעקב מרמים את שכם בן חמור שעם כל בני העיר ישרדו, יסכימו ששכם יתחתן עם דינה אך שמעון ולוי באים והורגים את כל תושבי העיר, יעקוב כועס. אלוהים אומר ליעקב ללכת אל בית-אל. שם בונה יעקב קבר ואלוהים חוזר על שינוי שמו לישראל. בדרך מבית אל, רחל יולדת את בנימין ומתה בלידה. גם יצחק - אביהם של יעקב ועשו - נפטר ונקבר על יד יעקב ועשיו במערת המכפלה בחברון.

ערכים בפרשה:

  1. אהבת אחים, פיוס וסלחנות.
  2.  פירושי שמות ואהבת הארץ.

אני מתחברת לשני הערכים, אני מאוד אוהבת את אחותי הגדולה, היא מאוד חשובה לי והיא חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלי, אני מאוד אוהבת את ארץ ישאל ושמחה שאני מתגוררת פה. ואני גם מאוד מתחברת לערך השני בפרשת וישלח.

גם לשם שלי (דבורה) יש פרשנות:
וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה, אֵשֶׁת לַפִּידוֹת, הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא" (שופטים ד' 4). דבורה המקראית היא דמות אסרטיבית של נביאה, שופטת ומנהיגה מדינית וצבאית המובילה את עם ישראל לניצחונות ומקבלת החלטות נבונות. דבורה העפילה למדרגה גבוהה על ידי מעשיה, אישיותה ומידותיה, הכשירה את עצמה למדרגת הנבואה וזכתה לה. הייתה בדבורה הנביאה מתיקות לביתה ולעמה ,ועוקצנות של דבורה כלפי אויבי ישראל. בקוראכם כך לבתכם אתם מברכים אותה בכל התכונות הללו. 

בתוך אותיות השם דבורה מסתתר גם הדיבור אשר כוחו גדול. דבורה הנביאה נעשתה כן בכוח חוכמתה ובכוח דיבורה. שירת דבורה המופיעה בספר שופטים פרק ה' היא ביטוי לכך, וכך היא מתחילה: "וַתָּשַׁר דְּבוֹרָה וּבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר: בִּפְרֹעַ פְּרָעוֹת בְּיִשְׂרָאֵל, בְּהִתְנַדֵּב עָם, בָּרְכוּ אדני. שִׁמְעוּ מְלָכִים, הַאֲזִינוּ רֹזְנִים: אָנֹכִי לַאדני, אָנֹכִי אָשִׁירָה, אֲזַמֵּר לַאדני אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל".

דבורה היא גם החיה הזעירה המייצרת את הדבש בו נתברכה ארץ ישראל עליה נאמר: "ארץ זבת חלב ודבש". הדבורה חיה קטנה אך חרוצה, משפחתית מאד, לויאלית למלכתה ולביתה, אשר יש לה תוצרת גדולה וברוכה, הרבה מעבר לגודלה הפיזי.

 אני ואחותי הגדולה:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה